Το ταλέντο είναι σαν το σκοπευτή που χτυπάει ένα στόχο, τον οποίο οι άλλοι δεν μπορούν να πετύχουν. Η μεγαλοφυΐα είναι σαν το σκοπευτή που χτυπάει ένα στόχο, τον οποίο οι άλλοι δεν μπορούν καν να δουν. (Άρθουρ Σοπενάουερ)

Με τη φιλοσοφία είτε θα αυξήσεις τις γνώσεις σου, είτε θα συνειδητοποιήσεις την άγνοιά σου. Ότι από τα δύο και αν σου συμβεί είναι καλό. (David Hume.)




Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2010

Τα σεξιστικά στερεότυπα κυριαρχούν ακόμα στην αγορά εργασίας





Εργασιακός χώρος: η ένδειξη συμπάθειας είναι παρεξηγήσιμη;

Οι ιστορίες της καθημερινότητας σε μια δουλειά είναι συνήθως ανεξάντλητες όπως και τα περιβάλλοντα στα οποία καθημερινά εκατομμύρια άνθρωποι εργάζονται. Οι διαπροσωπικές σχέσεις που αναπτύσσονται εντός του εργασιακού χώρου αλλά και οι σχέσεις εργοδότη και εργαζόμενου πολλές φορές κλονίζονται όταν σ' αυτές επιδρά η προκατάληψη γύρω από την έννοια της συμπάθειας.

Ως αντικείμενο σχολιασμού

Η ψυχολόγος Μαργαρίτα Λαζαρίδου αναφέρεται στο πώς το εκάστοτε περιβάλλον είναι πολλές φορές ο καταλυτικός παράγοντας για την ποιότητα ενός συμπεράσματος: «Οι κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις ερμηνεύονται με διαφορετικό τρόπο ανάλογα το πλαίσιο στο οποίο τις παρατηρούμε. Κάθε συνθήκη έχει τους δικούς της άγραφους κανόνες βάσει των οποίων καθορίζεται η συμπεριφορά. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα αν μελετήσουμε τις διαπροσωπικές σχέσεις στον εργασιακό χώρο. Ένας χώρος όπου βρίσκουν πλήρη εφαρμογή τα κοινωνικά και σεξιστικά στερεότυπα και οι κοινωνικές νόρμες. Μια συγκεκριμένη συμπεριφορά που σε κάποια άλλη συνθήκη μπορεί να είναι κοινωνικά αποδεκτή, όταν παρατηρηθεί στο εργασιακό περιβάλλον, αποκτά τελείως διαφορετική ερμηνεία». Τα σεξιστικά στερεότυπα έχουν εισβάλει στην αγορά εργασίας, αφού: «Στο εργασιακό περιβάλλον, λανθασμένα ή σωστά, κυριαρχούν τα σεξιστικά στερεότυπα. Αυτό, εν μέρει δικαιολογείται, αφού μόλις τα τελευταία χρόνια έχουν κάπως εξισωθεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των δύο φύλων. Μέχρι πρότινος, ο άντρας ήταν αυτός που είχε την εξουσία, τις υψηλότερες αποδοχές και τις υψηλότερες ιεραρχικά θέσεις στον εργασιακό τομέα. Αυτό, αυτόματα τοποθετούσε τη γυναίκα σε μειονεκτική θέση. Σε αυτό το σημείο, παρατηρείται το φαινόμενο της σεξουαλικής παρενόχλησης, μοτίβο κλασικό σε εργασιακά περιβάλλοντα. Αυτή η εξουσία του ανδρικού φύλου, χρησιμοποιείται με ποικίλους τρόπους στο γυναικείο, καθώς τα όρια είναι λεπτά και δυσδιάκριτα και έτσι το παιχνίδι της εξουσίας συγχέεται πολλές φορές με τη σεξουαλική παρενόχληση. Κλασικό είναι άλλωστε το μοτίβο της γραμματέως με το διευθυντή».

Αρσενικό και θηλυκό γένος υφίστανται παντού

«Το παιχνίδι ανάμεσα στα δύο φύλα είναι συνεχές και υπάρχει παντού» σχολιάζει η ψυχολόγος. «Από τη σκοπιά του παρατηρητή, στον εργασιακό χώρο, μια τέτοια κατάσταση μπορεί εύκολα να παρερμηνευτεί. Υπάρχει προκατάληψη για το μη γνήσιο της πρόθεσης της συμπεριφοράς, ακριβώς λόγω των στερεοτύπων αλλά και λόγω του παιχνιδιού της εξουσίας. Παγιωμένη κοινωνικά συνθήκη θέλει τον άντρα να είναι αυτός που παραδοσιακά παρενοχλεί ή επιδεικνύει ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι στη γυναίκα. Προκύπτει όμως το ερώτημα αν αυτό εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα ή αν τα πράγματα έχουν κάπως αλλάξει. Με τη χειραφέτηση των γυναικών, την επαγγελματική τους καταξίωση και την ανεξαρτητοποίησή τους, το παιχνίδι της εξουσίας μεταφέρεται. Έτσι, πρέπει να σημειωθεί ότι πολλές φορές η σεξουαλική παρενόχληση μπορεί να αλλάζει στρατόπεδο και να ξεφεύγει από το κλασικό μοτίβο που αναφέρθηκε πιο πριν. Συμπερασματικά, σε πλαίσια εργασιακά, οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι περίπλοκες και εύκολα αμφισβητούμενες. Έτσι, οι συμπεριφορές πρέπει να μελετηθούν προσεκτικά, με γνώμονα τα στερεότυπα, σεξιστικά και κοινωνικά, και τις κοινωνικές νόρμες».

Τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά μας ακολουθούν στη δουλειά

Η Μαργαρίτα Λαζαρίδου αναφέρεται στα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του κάθε εργαζόμενου τα οποία τείνουν να εγκλωβιστούν μερικές φορές εντός του εργασιακού χώρου: «Σύμφωνα με τον Becker, "παρεκκλίνουσα είναι η συμπεριφορά που οι άνθρωποι έτσι ετικετάρουν". Το συναινετικό πρότυπο κοινωνίας αξιώνει πως μία οριακή συμπεριφορά πηγάζει είτε από ατομική παθολογία είτε από κοινωνική παθολογία. Στον εργασιακό χώρο, «απαγορεύονται» οι στενές διαπροσωπικές σχέσεις. Είναι αφύσικο να υπάρχει φιλική σχέση μεταξύ δύο ανθρώπων που εργάζονται στον ίδιο χώρο λόγω των κοινωνικών προκαταλήψεων. Οι φιλικές σχέσεις παρερμηνεύονται από τρίτους και συχνά "χρεώνονται" ως ερωτικές ή ως σχέσεις συμφέροντος. Έτσι, ενώ σε άλλα πλαίσια αυτές οι σχέσεις αποτελούν κάτι το φυσιολογικό, ιδωμένες σε εργασιακά περιβάλλοντα είναι αφύσικο να υφίστανται. Η σωματική επαφή (χειραψία, εναγκαλισμός, ασπασμός) μεταξύ των συναδέλφων, που μοιράζονται πολλές ώρες από την καθημερινότητά τους, είναι υποκριτικά παρεξηγήσιμη». Όταν η συναναστροφή γίνεται στο πλαίσιο της αμοιβαίας συμπάθειας αλλά παρεξηγείται, η ερμηνεία ενός τέτοιου φαινομένου έχει πολλές προεκτάσεις: «Τίθεται λοιπόν το εξής ερώτημα: ο εργαζόμενος πρέπει να εγκαταλείπει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του όταν βρίσκεται στον εργασιακό του χώρο; Αυτό επιτάσσει η κοινωνία για να αυξήσει την παραγωγικότητα των εργαζομένων της μέσα στα ανταγωνιστικά πλαίσια που επιβάλλει. Εξάλλου, δεν είναι ανθρώπινο να θαυμάζει κανείς την ωραία και νεαρή συνάδελφο που κάθεται στο απέναντι γραφείο ούτε να εκφράζει τη συμπάθεια και φιλία του προς κάποιον συνάδελφο».


Κείμενο : Μαργαρίτα Λαζαρίδου Ψυχολόγος.


Επιμέλεια κειμένου : Λυδία Ελιόγλου


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Εβδόμη" 09/09/2010



Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2010

Ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ είναι για παπαγάλους και όχι για εκπαιδευτικούς.

Καθημερινά συναναστρέφομαι με άτομα της ηλικίας μου, άτομα γεμάτα με ελπίδες και κάθε λογής πτυχία. Άτομα με πάνοπλη τη γνωστική τους φαρέτρα, έτοιμοι να μπουν σε τάξη και να μεταδώσουν τις γνώσεις που με κόπο χρόνο και χρήματα απέκτησαν. Και αφού αποκτήσαμε όλα αυτά φτάνει η στιγμή που ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ έρχεται να τα ακυρώσει όλα αυτά και να σε ξαναγυρίσει στο μηδέν. Τι είναι όμως αυτό που ο εν λόγω διαγωνισμός εξετάζει; Εξετάζει την ικανότητά σου να μπορείς να αποστηθίζεις ένα τεράστιο ποσοστό πληροφοριών και να μπορείς να τις συμπιέσεις μέσα στις ανόητες ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών που θυμίζουν τηλεπαιχνίδι. Την ευελιξία του εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη, την κριτική του ικανότητα και την ικανότητά του να αντεπεξέρχεται στις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει μέσα στην τάξη τις αφήνει στο περιθώριο. Ικανότητες που είναι βασικότατες για κάποιον που καλείται να σφυρηλατήσει άρτιους χαρακτήρες παιδιών που βρίσκονται σε μια ηλικία καθοριστικής σημασίας για την υπόλοιπη ζωή τους. Φυσικά δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα της υπεραπλουστευμένης γενίκευσης ότι όλοι όσοι διορίστηκαν μέσω ΑΣΕΠ είναι παπαγάλοι και «κακοί» εκπαιδευτικοί. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ δίνει τη δυνατότητα να μπουν στο χώρο της εκπαίδευσης σε κάποια άτομα που μπορούν να αποστηθίσουν αλλά δεν έχουν τη ικανότητα ή τη θέληση να διδάξουν σωστά το αντικείμενό τους. Άλλο να έχεις ένα τεράστιο ποσοστό γνώσεων και τελείως διαφορετικό να μπορείς να το μεταδώσεις. Ακόμα ας μην ξεχνάμε πως στην κοινωνία που ζούμε η πληροφορία είναι πιο εύκολα προσβάσιμη από ποτέ, οπότε αυτό που ο σύγχρονος εκπαιδευτικός και ο σύγχρονος μαθητής πρέπει να γνωρίζει καλά είναι να χειρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την πληροφορία για το σκοπό που επιδιώκει παρά να αποστηθίζει σκόρπιες και ασυνάρτητες πληροφορίες που δεν απαρτίζουν μια ενιαία και ολοκληρωμένη βιοθεωρία και κοσμοθεωρία. Έτσι λοιπόν ένα σύστημα επιλογής εκπαιδευτικών και επιλογής υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που βασίζεται στην αποστήθιση είναι καταδικασμένο να αποτύχει καθώς θα παράγει «πολυμαθείς», οι οποίοι μπροστά σε ένα πρόβλημα δεν θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν συνδυαστικά τις γνώσεις τους και να δώσουν μια λύση. Δεν με ενδιαφέρει ο μαθητής μου να μου πει επακριβώς τι λέει η σελίδα 3 στην εισαγωγή, με ενδιαφέρει να μπορεί να απαντά σε ερωτήσεις κρίσης, να προβληματίζεται, να εκφέρει τη δικιά του άποψη και να του δημιουργείται η ανάγκη για περαιτέρω μελέτη. Αλλά που χρόνος για αυτές τις λεπτομέρειες όταν πρέπει να αποστηθίσεις βιβλία ολόκληρα για να κατακτήσεις ένα νούμερο που θα καθορίσει τη μετέπειτα ζωή σου. Για το λόγο αυτό ο νέος εκπαιδευτικός πρέπει να αξιολογείται μέσα στην τάξη και όχι με κουίζ και ερωτήσεις παγίδες. Για να ασκήσεις αυτό το επάγγελμα χρειάζεται εκτός από τις γνώσεις, κριτική ικανότητα, γνώσεις ψυχολογίας και πάνω από όλα να αγαπάς με πάθος το σκοπό που καλείσαι να φέρεις εις πέρας μέσα στην τάξη. Ένας εκπαιδευτικός που απλά ξέρει να αποστηθίζει και να κάνει μία δασκαλοκεντρική διδασκαλία τύπου διάλεξης μετρώντας σαν φαντάρος τα χρόνια που του απομένουν για τη σύνταξη, μόνο κακό μπορεί να κάνει σε πολλούς νέους μαθητές. Έτσι ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ δεν μπορεί να αποτελέσει το φίλτρο για να κρατήσει τέτοιους εκπαιδευτικούς μακριά από το σχολείο. Εν κατακλείδι θα μπορούσαμε να πούμε πως ένας εκπαιδευτικός βαριεστημένος που δεν αγαπά τη δουλειά του και τους μαθητές του αργά ή γρήγορα θα καταντήσει «ένας τελάλης σε έρημη πλατεία που τριάντα χρόνια ψάχνει την αιτία», όπως αναφέρει σε ένα στίχο του ο Άλκης Αλκαίος.


Ένα κείμενο του Τσεκουράκη Πολυχρόνη που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Καβάλας Εβδόμη 14/09/2010.